PM Lee wins defamation suits against TOC editor Terry Xu and writer; awarded $210k in damages

PM Lee wins defamation suits against TOC editor Terry Xu and writer; awarded $210k in damages
Justice Lim ordered Mr Terry Xu to pay $210,000, comprising $160,000 in general damages and $50,000 in aggravated damages.
PHOTO: The Straits Times file

SINGAPORE - The High Court has awarded Prime Minister Lee Hsien Loong a total of $210,000 in damages for two defamation suits he filed over an article published on The Online Citizen (TOC) website.

He had separately sued TOC chief editor Terry Xu and Ms Rubaashini Shunmuganathan, the Malaysian author of the article that was published on Aug 15, 2019.

The article, titled "PM Lee's wife Ho Ching weirdly shares article on cutting ties with family members", had quoted a Facebook post by PM Lee's sister, Dr Lee Wei Ling, saying their father, founding prime minister Lee Kuan Yew, had been misled by PM Lee into believing the family house at 38 Oxley Road had been gazetted by the Government.

Ms Rubaashini did not enter an appearance to defend the suit against her and judgment in default was granted in favour of PM Lee.

In a 64-page judgment released on Wednesday (Sept 1), Justice Audrey Lim said she was unable to accept Mr Xu's inference that PM Lee had, with an ulterior motive, misled Mr Lee Kuan Yew into believing that the house had been gazetted.

"On the contrary, the evidence shows that (PM Lee) had supported (Mr Lee Kuan Yew's) wishes to demolish the house as he wanted to respect his father's wishes," added the judge.

Justice Lim said: "The evidence also shows that (PM Lee) was at the same time concerned that the family should not profit financially from the redevelopment of the site to avoid the perception that the house was being demolished and the site redeveloped for financial gain."

The judge found that PM Lee "did not and had no reason to mislead (Mr Lee Kuan Yew) or inform him that the house had been gazetted".

However, PM Lee had informed Mr Lee Kuan Yew that it was likely that the Cabinet would wish to preserve the house if the matter came before it.

The judge noted that in an e-mail copied to his siblings on July 19, 2011, PM Lee told Mr Lee Kuan Yew that it would be safer to redevelop the site while he was still alive.

PM Lee wrote that the Government would later come under great pressure to compulsorily acquire the house and turn it into a national monument, and that many Cabinet ministers would support this.

Nevertheless, the e-mail showed that PM Lee was supportive of Mr Lee Kuan Yew tearing down the house and had encouraged his father to redevelop the site while he was still alive.

Justice Lim ordered Mr Xu to pay $210,000, comprising $160,000 in general damages and $50,000 in aggravated damages.

She said: "I accept that Xu's allegations impugned (PM Lee's) reputation and character by alleging that he was dishonest. This struck at the heart of (PM Lee's) personal integrity and could severely undermine his credibility, not just personally but also as the PM, and call into question his fitness to govern with integrity."

The judge also granted an injunction restraining Mr Xu from further publishing or disseminating the false and defamatory allegations.

As for the suit against Ms Rubaashini, Justice Lim awarded $160,000 in general damages.

However, the judge said PM Lee should not be doubly compensated as the defamation was in respect of the same article.

Thus, Justice Lim said both Mr Xu and Ms Rubaashin should be held "jointly and severally liable" for the sum of $160,000. This means that PM Lee can claim $160,000 from Mr Xu or Ms Rubaashini but not both.

On the award, PM Lee's press secretary, Ms Chang Li Lin, said: "As usual, Prime Minister Lee intends to donate to charity the damages he has been awarded."

Correction note: An earlier version of this article stated that PM Lee was awarded a total of $370,000 in damages for the two defamation suits. The total damages due to PM Lee is in fact $210,000, as he can claim $160,000 from Mr Terry Xu or Ms Rubaashini Shunmuganathan but not both. Mr Xu also has to pay $50,000 in aggravated damages. We are sorry for the error.

This article was first published in The Straits TimesPermission required for reproduction.

This website is best viewed using the latest versions of web browsers.